torsdag 11 oktober 2012

Lyxig kladdkaka!!

I morgon fredag är jag bjuden hem till Malin. Vi ska ha en riktig tjejkväll hon och jag med god mat, vin och något gott till dessert.
Jag fick ansvara för det söta...och det älskar jag! Alltid lika kul att baka och ta med bort. Det bakades en chokladig kladdkaka på nyhetsmorgon "Mitt Kök" igår, onsdag och den såg väldigt god ut så jag var bara tvungen att testa. Kladdkaka går ju oftast alltid hem! Eftersom detta är ett nytt recept för mig måste jag provsmaka innan jag bjuder mina gäster...därav är en stooor bit borta på bilden!

Den blev SJUKT GOD vill jag bara säga innan jag skriver ner receptet. Vill man bjuda på något extra, inte en vanlig kladdkaka som faktiskt är ganska mesig i kakaosmaken, ska ni absolut testa detta recept! Kladdkakan känns lyxig, tung och rejäl med väldigt mycket kakao och chokladsmak!!



Lyxig kladdkaka!

4 st ägg
2 dl socker
200 gram smör
200 gram mörk choklad
1 1/2 dl kakao
1 krm salt
3 msk starkt kaffe

grädde


Sätt ugnen på 185 grader. Vispa snabbt ihop ägg och socker.
Smält smöret och tillsätt chokladen och låt den smälta helt.
Rör ner smör-och chokladblandningen i äggsmeten.
Tillsätt kakao, salt och kaffe.
Grädde i mitten av ugnen i ca 12-15 min. 

Låt kakan svalna helt 
(jag ställde ut den på balkongen i en timma)

Servera med grädde!


Ni som älskar choklad, släng ihop denna enkla kaka och bjud på i helgen!


Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar